نمونه دادخواست تامین دلیل جانمایی ملک

نمونه دادخواست تامین دلیل جانمایی ملک

نمونه دادخواست تامین دلیل جانمایی ملک برای تعیین حدود اربعه ملک می باشد.به طور کلی ممکن است فردی متوجه گردد. که به حدود ملکش تعارض شده است. در نتیجه اختلافاتی به وجود می آید. و برای حل این اختلافات لازم است نمونه دادخواست تامین دلیل حدود اربعه ملک تهیه شود. و به مراجع قضایی ارائه داده شود.برای تهیه تامین دلیل برای ارائه به دادگاه برای حل اختلافات حد و حدودی ملک لازم است. تفسیر عکس هوایی برای جانمایی ملک انجام شود. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می تواند تفسیر عکس هوایی را انجام دهد. و گزارش تهیه شده توسط وی معتبر است.

حل اختلافات بر سر حدود ملک

به طور کلی ممکن است حدود اربعه ملک بر روی زمین نا معلوم باشد. در نتیجه به حدود ملک تعارض رخ دهد. همین امر باعث بروز اختلافاتی می شود. و برای حل این اختلافات لازم است به مراجع قضایی مراجعه نمود.تا نمونه دادخواست تامین دلیل حدود اربعه ملک تهیه شود.بعد از تشکیل پرونده در مراجع قضایی لازم است مدارکی به عنوان تامین دلیل فراهم شود. در واقع لازم است .گزارش تفسیر عکس های هوایی و نقشه یو تی ام ملک توسط یک متخصص تهیه و مهر و امضا گردد.

به طور کلی برای اینکه بتوان این مدارک را تهیه نمود. باید به یک متخصصی همانند کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود. کارشناس در ابتدای امر عکس هوایی را تهیه خواهد کرد. و سپس اقدام به تفسیر عکس هوایی برای بررسی دیوارکشی قدیمی ملک خواهد کرد.با معلوم شدن دیوار کشی قدیمی ملک و با جانمایی آن بر روی زمین حدود اربعه ملک معلوم می شود. سپس با استقرار در شکستگی های ملک مختصات یو تی ام را برداشت خواهد کرد. و در ادامه ترسیم نقشه یو تی ام انجام می شود. با استفاده از این مدارک می توان اثبات کرد. که به اراضی تعارض رخ داده است و در نتیجه می توان اختلافات را حل نمود.

تعیین حدود اربعه زمین

زمانی که بخواهیم حد چیزی را تعیین کنیم. از واژه تحدید استفاده می کنیم. حد در این رابطه به معنی اندازه، کناره و اضلاع دو چیز به کار می رود. در خصوص املاک، تحدید به معنی معین کردن اندازه و حدود اربعه زمین مورد ثبت است. حدود اربعه ملک، همان چهار جهت جغرافیایی اصلی است. در هر سند، حدود اربعه و یا حدود مشخصات تعریف شده است.

در این سند، حد شرق، غرب، جنوب و شمال تعیین می گردد. این تعیین از حیث دسترسی به قطعه مجاور و یا منتهی شدن به خیابان است. در موقع تحدید حدود املاک باید نقشه کامل ملک به وسیله نقشه بردار ثبت ترسیم شود. در صفحه سوم اسناد مالکیت، پلاک های فرعی و اصلی و حدود اربعه ملک. و مساحت کل عرصه با حروف درج می شود. البته ممکن است برخی از املاک فاقد مساحت و حدود اربعه بوده و فقط شماره پلاک ثبتی داشته باشند. در این صورت برای تعیین مساحت ملک، از نقشه ثبتی که توسط کارشناسان ثبتی تهیه می شود. استفاده می گردد. مشکلات مربوط به تحدیدحدود املاک و سایر مشکلات ثبتی ممکن است. نیاز شما را به وکیل دعاوی مربوط به تحدید حدود اجباری سازد.

نمونه دادخواست تامین دلیل جانمایی ملک

تحدید حدود املاک  و اصلاح حدود

گاهی در وضعیت یک ملک ثبتی و یا مجاورین آن به دلیل ایجاد معبر و گذرگاه تغییراتی ایجاد می شود. این موضوع سبب می شود حدود اربعه ملک تغییر کند. در اینگونه موارد مالک می تواند از طریق مراجعه به ادارات ثبت درخواست اصلاح حدود نماید.

روند تعیین حدود املاک

برای آنکه تحدید حدود املاک روند درستی را طی کند لازم است. یکسری ضوابط قانونی رعایت شود. در ذیل خلاصه این روند ذکر شده است.

در برخی موارد حدود مجاورین یک ملک ثبتی از منظر ثبت معین و تعیین شده است.در این موارد تحدید حدود بدون انتشار آگهی با تبعیت از حدود مجاورین به عمل خواهد آمد.

گاهی یک یا چند حد ملک مورد تحدید از اموال عمومی مربوط به دولت و شهرداری هستند.در این موارد، تحدید حدود با حضور نمایندگان سازمان های ذیربط به عمل خواهد آمد.عدم حضور نماینده مزبور مانع انجام تحدید حدود نخواهد شد.بعد از تقاضای ثبت ملک، تقاضاکنندگان ثبت و مجاورین برای روز تعیین حدود، به وسیله اعلان احضار می شوند.این اعلان از طریق انتشار آگهی در جراید صورت می پذیرد.

در برخی موارد متقاضی یا نماینده وی در هنگام تحدید در محل حاضر نمی شوند.در این صورت، ملک مورد تقاضا با حدود اظهار شده از طرف مجاورین تحدید خواهد شد.

گاهی مجاورین نیز در موقع تحدید حاضر نمی شوند. در این صورت،حدود ملک تعیین نمی شود و اعلان تحدید حدود نسبت به آن ملک تجدید می شود.اگر مرتبه دوم تقاضاکننده و مجاورین هیچ یک حاضر نشوند و تحدید انجام نشود،حق الثبت ملک دو برابر می شود.

تحدید حدود ثبتی ملک و تهیه نقشه یو تی ام

گاهی ممکن است پیش بیاید که ملک مجاور و همسایه ملک شما به حدود ملک شما تجاوز کرده است. و همین امر باعث دعوا و اختلافات فراوانی شود. و شما جهت  ارائه مدرک برای دادگاه. باید موقعیت ملک خود را با استفاده از تهیه نقشه یو تی ام تعیین و تثبیت کنید.

شما برای تحدید حدود ثبتی باید نقشه یو تی ام ملک خود را تهیه کنید.برای انجام این کار باید به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه کنید.روش انجام این کار به این صورت می باشد. که کارشناس با تجهیزات لازم نقشه یو تی ام ملک را با مختصات یو تی ام بدست می آورد. و با انجام تحدید حدود ثبتی،حدود اربعه ملک،مرز ملک با املاک مجاور و خیابان و کوچه ها نیز برداشت می شود. که در نقشه تمام این موارد نشان داده می شود.

کارشناس پس از تهیه نقشه یو تی ام و مشخص کردن موقعیت و مرز ملک با املاک مجاور نقشه را با استفاده از نرم افزار های مخصوص ترسیم می کند. سپس آن را چاپ و مهر و امضا می کند.تا نقشه اعتبار داشته باشد. در نتیجه مالک با استفاده از این مدرک می تواند سند تک برگ برای ملک خود دریافت کند. و به این صورت ملک دیگر دچار  اختلافات ملکی نمی شود.در واقع با تهیه نقشه یو تی ام و همچنین اخذ سند تک برگ موقعیت ملک تثبیت شده است. حدود مرزهای ملک با املاک مجاور مشخص می باشد. املاک مجاور دیگر نمی توانند به حدود مرزهای ملک تجاوز کنند.

 

 

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 4.5 / 5. تعداد رأی: 10

اولین نفری باشید که امتیاز ثبت می کند 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما