کاربرد نقشه یو تی ام در سازمان ثبت اسناد

کاربرد نقشه یو تی ام در سازمان ثبت اسناد

نقشه یو تی ام برای انجام امور ثبتی ملک امروزه در خواست می شود. کاربرد نقشه یو تی ام در سازمان ثبت اسناد برای تهیه سند تک برگ برای ملک است که از طریق این نقشه های یو تی ام موقعیت دقیق ملک را بر روی زمین مشخص می کنند. نقشه یو تی ام که امروزه در زمینه املاک کاربرد بسیاری دارد. در اصل همان نقشه ای که از ملک تهیه می شود. و در این نقشه موقعیت دقیق ملک را بر اساس مختصات بر روی زمین مشخص می کنند. که این مختصات ها همان مختصات یو تی ام است. و بر روی زمین تعریف شده به صورتی که هر نقطه بر روی زمین دارای یک مختصات جداگانه است. که مجموع کامل این مختصات ها را سیستم مختصات یو تی ام می گویند.

پس برای تعیین موقعیت هر ملک می توان از این مختصات ها کمک گرفت که هر ملک دارای حداقل چهار مختصات در چهار گوشه خود است. بیشترین کاربرد این نقشه ها در سازمان ثبت برای صدور نسل جدید سند مالکیت به نام سند تک برگ است. زیرا در این نوع از سند ابتدا ملک را تعیین موقعیت می کنند. و برای آن قطعه از زمین تنها یک سند مالکیت صادر می شود.

برای تهیه این نوع از نقشه باید به یک کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری مراجعه کنید تا برای تهیه نقشه یو تی ام از ملک با استفاده از تجهیزان نقشه برداری در محل ملک حاضر شوند. و با برداشت مختصات گوشه ها و شکستگی های ملک نقشه را با توجه به مختصات های برداشت شده ترسیم کنند. و با تهیه نقشه یو تی ام ملک و مهر و امضا توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری به دست مالک برسانند تا با استفاده از این نقشه برای اخذ سند تک برگ اقدام کنند.

نقشه یو تی ام چیست؟

نقشه یو تی ام utm نقشه ای با مختصات جهانی است. که با تهیه نقشه یو تی ام برای ملک مختصات خاص و منحصر به فرد ملک به دست می آید. به طوری که هیچ ملکی بر روی زمین چه در کشور چه در خارج از کشور وجود ندارد که مختصات مشابه داشته باشد.

ادارات و سازمان های بسیاری به دلایل مختلف از جمله به روز رسانی سیستم های خود نقشه یو تی ام را در خواست می کنند.

کاربرد نقشه یو تی ام در سازمان ثبت اسناد بسیار است. از جمله تصحیح سند ملک، اخذ سند تک برگی، اخذ سند برای ملک قولنامه ای با تهیه نقشه یو تی ام ممکن می باشد.

بسیاری از افراد غیر متخصص ادعا می کنن توانایی تهیه این نقشه را دارند. و این افراد معمولا قیمت پایینی را برای تهیه این نقشه پیشنهاد می دهند. اما شما به این افراد مراجعه نکنید زیرادر آن صورت نقشه یو تی ام با کیفیت پایین حاصل می شود و کارایی نخواهد داشت. برای تهیه این نقشه به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمایید.

مراحل تهیه نقشه یو تی ام

نقشه یو تی ام امروزه از جانب ادارات در خواست می شود. و تهیه آن با دقت بالا و به صورت استاندارد ضروری می باشد. برای تهیه نقشه یو تی ام لازم است مراحلی را طی نمود. این مراحل را یک مختصص انجام می دهد.

برداشت زمینی: برای انجام برداشت زمینی از تجهیزات دقیق نقشه برداری همچون جی پی اس دو یا سه فرکانسه و یا دوربین توتال استیشن استفاده می شود. در نتیجه برداشت زمینی از ملک انجام می شود. و اطلاعاتی از ملک حاصل می شود.

ترسیم دفتری: با توجه به اطلاعات برداشت شده از ملک سپس نقشه یو تی ام ترسیم می شود. این نقشه چاپ و مهر و امضا شده معتبر می شود.

نقشه مصوب اداره ثبت اسناد

اداره ثبت اسناد به جهت صدور سند تک برگی، صدور سند ملک قولنامه ای ماده 147 و همچنین برای تصحیح سند ملک نقشه یو تی ام را در خواست می کند. نقشه یو تی امی که اداره ثبت اسناد در خواست می کند لازم است به صورت استاندارد و با دقت بالا تهیه شود. همچنین این نقشه با مهر و امضای کارشناس معتبر می شود. و لازم است برای تهیه نقشه یو تی ام حتما به فردی متخصص همچون کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود. برای تهیه این نقشه از تجهیزات نقشه برداری دقیقی استفاده می شود. در نتیجه بعد از برداشت زمینی ترسیم نقشه یو تی ام با دقت بالا انجام می شود. این نقشه مهر و امضا شده معتبر می شود و قابل ارائه به اداره ثبت خواهد بود.

نقشه یو تی ام تصحیح سند

نقشه یو تی ام کاربرد های بسیاری در امور ثبتی و سندی دارد. یکی از کاربرد های مهم نقشه یو تی ام در اداره ثبت اسناد تصحیح سند ملک می باشد. در واقع زمانی نیاز است تصحیح سند ملک انجام شود که اطلاعات سندی و وضع موجود ملک اختلاف پیدا کنند.

در واقع قبل از انجام ساخت و ساز در صورتی که ملک در طرح قرار داشته باشد در نتیجه با رعایت محدوده طرح ساخت و ساز انجام می شود. همین امر سبب می شود که مساحت و ابعاد وضع موجود ملک و سند ملک مغایرت پیدا کند. در این صورت باید سند ملک تصحیح گردد و طبق مساحت وضع موجود ملک تغییر نماید. این امر لازم و ضروری است تا در نتیجه در آینده مالک موظف به تهیه نقشه کادر نشود.

برای تصحیح سند تک برگ باید به اداره ثبت اسناد مراجعه کرد.

برای تصحیح سند تک برگ باید مساحت وضع موجود ملک با دقت بالا به دست بیاید؛برای به دست آمدن این اطلاعات فنی باید نقشه یو تی ام توسط یک متخصص مانند کارشناس رسمی دادگستری تهیه شود.

با مراجعه به این متخصص وی از تجهیزات نقشه برداری دقیقی استفاده خواهد کرد. در نتیجه بعد از برداشت دقیق زمینی سپس ترسیم نقشه یوتی ام انجام می شود. برای ترسیم دقیق نقشه یو تی ام از اتوکد استفاده می شود. این نقشه مهر و امضا شده؛جهت تصحیح سند به اداره ثبت اسناد ارائه می شود.

 

 

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

اولین نفری باشید که امتیاز ثبت می کند 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما