روش تهیه نقشه یو تی ام

روش تهیه نقشه یو تی ام

نقشه یو تی ام، نقشه ای با مختصات جهانی می باشد. و با تهیه این نقشه موقعیت هر نقطه به صورت منحصر به فرد به دست می آید. با تهیه نقشه یو تی ام برای ملک، موقعیت دقیق و منحصر به فرد ملک به دست می آید. و هیچ ملکی با این مختصات بر روی زمین وجود ندارد. تهیه نقشه یو تی ام باعث می شود اطلاعات فنی ملک به دست آید. این اطلاعات شامل مساحت، موقعیت و ابعاد دقیق ملک می باشد.

تهیه این نقشه را حتما به یک متخصص مانند کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی بسپارید. و هرگز به افراد غیر متخصص مراجعه نکنید. زیرا در آن صورت نقشه تهیه شده با دقت پایین به دست می آید. و دوباره مجبور به تهیه نقشه یو تی ام خواهید شد. روش تهیه نقشه یو تی ام توسط کارشناس رسمی دادگستری تخصصی می باشد. و این متخصص به جهت تهیه نقشه یو تی ام از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده خواهد کرد.

نقشه یو تی ام چیست؟

برای اینکه بتوان مختصات منحصر به فرد همه نقاط موجود در کره زمین را به دست آورد. از سیستم مختصات سه بعدی استفاده می شود. مزیت استفاده از سیستم های مختصات این است که هیچ دو نقطه ای را مشابه هم نمی توان بر روی کره زمین پیدا کرد. در واقع هر نقطه دارای مختصات منحصر به فرد است. سیستم های مختصات کاربرد های بسیاری دارند از جمله کاربرد های آن در سیستم مختصات جی پی اس گوشی می باشد.

در صورتی که بخواهیم مختصات دقیق ملک ملک را با خطای میلی متری به دست آورد لازم است. سیستم یو تی ام جهانی با استفاده از تجهیزات نقشه برداری دقیق حاصل شود. در واقع به جهت تهیه نقشه یو تی ام با دقت بالا لازم است .با استفاده از جی پی اس دو یا سه فرکانسه برداشت زمینی انجام شود. از جمله کاربرد نقشه یو تی ام اخذ سند تک برگ از اداره ثبت اسناد می باشد.

کاربرد های نقشه یو تی ام

نقشه یو تی ام کاربرد های مختلفی دارد و در هر جایی که به یک مختصات دقیق نیاز داشته باشیم لازم است نقشه یو تی ام تهیه گردد. از کاربرد های نقشه یو تی ام می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ارائه نقشه یو تی ام به جهت دریافت سند برای ملک فاقد سند
  • رفع مغایرت سند با وضع موجود ملک
  • بررسی دقیق موقعیت ملک
  • اخذ جواز ساخت از شهرداری
  • تهیه تامین دلیل برای حل اختلافات ملکی
  • تعیین دقیق عقب نشینی ملک
  • تبدیل سند قدیمی به سند تک برگ
  • تصحیح سند ملک
  • تهیه نقشه اداره منابع طبیعی

روش تهیه نقشه یو تی ام

شیوه تهیه نقشه utm

تهیه نقشه یو تی ام توسط کارشناس رسمی انجام می شود. در صورتی که افراد قصد تهیه نقشه یو تی ام را برای ادارات و سازمان ها داشته باشند. در نتیجه لازم است به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود. این متخصص برای تهیه نقشه یو تی ام از جی پی اس دو یا سه فرکانسه و یا دوربین توتال استیشن استفاده خواهد کرد.

بعد از برداشت زمینی ترسیم نقشه یو تی ام انجام می شود. این نقشه مهر و امضا شده قابل ارائه به ادارات خواهد بود. نقشه یو تی ام در یک نسخه کاغذی و نسخه CD تحویل می شود.روش تهیه نقشه یو تی ام  دقیق و تخصصی می باشد.

نقشه یو تی ام املاک با دیوار کشی نا معلوم

به طور کلی به دلایلی ممکن است حدود و دیوار کشی قدیمی ملک از بین برود. در نتیجه ملک حدود اربعه نا مشخصی پیدا کند. به جهت اخذ سند تک برگ برای این املاک و تثبیت و دیوار کشی حدود اربعه ملک لازم است جانمایی پلاک ثبتی انجام شود. و در ادامه نقشه یو تی ام تهیه شود.

در واقع برای اینکه بتوان نقشه یو تی ام املاکی که حدود و دیوار کشی معلومی ندارند. در نتیجه لازم است ابتدا حدود ثبتی ملک معلوم شود. بنابراین به جهت معلوم نمودن حدود ثبتی دقیق ملک لازم است جانمایی پلاک ثبتی انجام شود.

برای انجام جانمایی پلاک ثبتی ابتدا اسناد و مدارک قدیمی ملک گرد آوری می شود. در واقع اسنادی همانند سند دفترچه ای، بنچاق، قولنامه، سند مادر و .. جمع آوری شود. و مورد بررسی قرار بگیرد. در ادامه با اتمام بررسی اسناد قدیمی سپس نقشه ثبتی ملک از بانک اطلاعات ثبتی منطقه استخراج می شود. با جانمایی نقشه ثبتی ملک بر روی زمین حدود ثبتی ملک معلوم می شود. با مشخص شدن این حدود در ادامه نقشه برداری از ملک آغاز می شود. برای تهیه نقشه یو تی ام از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود و برداشت زمینی انجام می شود.

بعد از اتمام برداشت زمینی ترسیم نقشه یو تی ام با اتوکد انجام می شود. نقشه یو تی ام تهیه شده چاپ و مهر و امضا می شود تا قابل ارائه به اداره ثبت اسناد باشد.

نقشه یو تی ام شهرداری

شهرداری وظیفه صدور جواز ساخت را برای ملک دارد. به جهت صدور جواز ساخت لازم است حدود و گذر های اطراف ملک بررسی شود. و موقعیت دقیق ملک معلوم شود. در واقع شهرداری به جهت صدور این جواز مدارکی را تهیه خواهد کرد. یکی از این مدارک نقشه یو تی ام می باشد. برای تهیه نقشه یوتی ام لازم است برداشت دقیقی از عرصه ملک انجام شود. نقشه های مورد در خواست شهرداری شامل: نقشه ارتفاعی، نقشه دو خطی، نقشه دو هزارم می باشد. برای تهیه این نقشه ها با دقت بالا مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی ضروری است.

تهیه نقشه یو تی ام را به چه کسی بسپاریم؟

برای تهیه این نقشه با دقت بالا لازم است. به یک فرد متخصص مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی سبب تهیه نقشه یو تی ام با دقت بالا می شود. لازم به ذکر است که برخی از افراد برای تهیه این نقشه به اشتباه به اشخاص غیر متخصص مراجعه می کنند. و نتیجه آن تهیه نقشه یو تی ام با دقت پایین خواهد بود. که مورد قبول ادارات قرار نمی گیرد.

تهیه نقشه یو تی ام را به چه کسی بسپاریم؟

تهیه نقشه یو تی ام را به چه کسی بسپاریم؟

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

اولین نفری باشید که امتیاز ثبت می کند 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما