گرفتن سند تک برگی برای واحد های قولنامه ای

گرفتن سند تک برگی برای واحد های قولنامه ای

نقشه برداری عارضه با GPS مولتی فرکانس

برخی مالکین املاک و اراضی که به دلایل و موانع قانونی موفق به انتقال مالکیت نشده اند. در نتیجه ملک قولنامه ای باقی مانده است.

در صورتی که دسترسی به مالک پیشین ملک ممکن نباشد در نتیجه افراد به جهت اخذ سند رسمی لازم است به اداره ثبت اسناد مراجعه نمایند و در خواست اخذ سند مالکیت رسمی بر طبق ماده 147 نمایند. البته برای گرفتن سند تک برگی برای واحد های قولنامه ای لازم است شرایطی وجود داشته باشد. اول اینکه ملک لازم است دارای سابقه ثبتی باشد، دوم  ملک دارای دیوار کشی معلوم و بنا باشد. سوم اینکه دسترسی به مالک رسمی ملک و وراث وی وجود نداشته باشد. همچنین ملک نباید متعلق به دولت باشد.

برای اخذ سند تک برگی ملک قولنامه ای لازم است مدارکی را تهیه نمود و به اداره ثبت اسناد ارائه داد.

در واقع اگر که مالکیت حقوقی متقاضی به کارشناس اداره ثبت اسناد ثابت شود. سپس بررسی خواهد کرد تا معلوم شود ملک مشمول این ماده می باشد و یا نمی باشد. در صورتی که مشمول ماده 147 باشد در نتیجه نوبت به تهیه نقشه یو تی ام فرا می رسد. برای تهیه نقشه یو تی ام می توان به یک کارشناس رسمی دادستری مراجعه نمود. این متخصص ابتدا گوشه های عرصه و سپس اعیان را برداشت خواهد کرد. این برداشت مختصات با استفاده از جی پی اس و فرکانسه که دقت بالایی دارد انجام می شود. در ادامه نقشه یو تی ام ترسیم و چاپ می شود. و قابل ارائه به اداره ثبت اسناد برای تبدیل سند قولنامه ای به تک برگی خواهد بود.

ماده 147 چیست؟

ماده 147 اصلاحی قانون ثبت اسناد برای تعیین وضعیت ثبتی اراضی در خارج و داخل شهر می باشد. مالکین این اراضی به دلیل موانع قانونی موفق به اخذ سند تک برگی برای ملک خود نشده اند. برای اخذ سند تک برگی ماده 147 لازم است مدارکی را تهیه نمود. از جمله این مدارک نقشه یو تی ام از عرصه و اعیان می باشد. البته زمانی اخذ سند تک برگی بر طبق ماده 147 ممکن می باشد که ملک دیوار کشی معینی داشته باشد و بنا در اراضی وجود داشته باشد. همچنین ملک دارای سابقه ثبتی باشد.

نقشه یو تی ام

یو تی ام مخفف عبارت universal transverse Mercator coordinate systemبه معنی سامانه مختصات جهانی مرکاتور معکوس است. نقشه یو تی ام یک نوع سیستم تصویر بر روی سیستم مختصات کارتزین دو بعدی گفته می شود. این نقشه به جهت تعیین موقعیت جغرافیایی یک نقطه بر روی زمین استفاده می شود. نقشه یو تی ام بر طبق سیستم مختصات جهانی تهیه می شود. با استفاده از این نقشه هر نقطه بر روی زمین مختصات منحصر به فرد خود را خواهد داشت.

با تعیین مختصات یو تی ام کنج های ملک موقعیت ملک با دقت بالا در حد سانتی متری حاصل می شود. و بر روی زمین تثبیت می گردد. این مختصات در تمام کره زمین به نام ملک مورد نظر شناخته می شود و هیچ کسی نمی تواند وارد حریم ملک شما شود و ادعای حقوقی نسبت به آن داشته باشد.

نقشه یو تی ام چه مزایایی دارد؟

نقشه یو تی ام امروزه ار جانب ادارات و سازمان های مختلف در خواست می شود

  • ثبت پلاک ثبتی ملک مورد نظر در موقعیت دقیق خود
  • مشخصات ثبتی ملک با وضعیت مکانی ملک
  • به دست آوردن مساحت دقیق ملک با دقت سانتی متری
  • جلوگیری از جابه جایی با سایر پلاک ها
  • پیشگیری از تعارض و تجاوز ملک ها به هم
  • کاهش اختلافات ملکی
  • امکان بررسی وضعیت دقیق موقعیت ملک
  • آسان شدن جانمایی و تطبیق دادن ملک

به جهت تهیه نقشه یو تی ام به چه کسی مراجعه نماییم ؟

برخی افراد برای تهیه نقشه یو تی ام به اشخاص غیر متخصص مراجعه می کنند. و نتیجه ان تهیه نقشه یو تی ام با کیفیت پایین خواهد بود.

با مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می توان اطمینان داشت که نقشه یو تی ام با کیفیت بالا تهیه می شود. این متخصص برای تهیه نقشه یو تی ام از تجهیزات نقشه برداری دقیقی استفاده خواهد کرد. بعد از اتمام برداشت زمینی ترسیم سیستمی نقشه یو تی ام انجام می شود. در ادامه نقشه یو تی ام چاپ و مهر و امضا شده معتبر می شود و قابل ارائه به تمامی ادارات خواهد بود.

تهیه نقشه یو تی ام ماده 147

برخی افراد بعد از انجام معامله ملک به دلایلی نتوانستند که سند رسمی برای ملک خود اخذ کنند. و در واقع انتقال مالکیت بعد از انجام معامله صورت نگرفته است.

این املاک دارای سند تک برگی نمی باشند و هنوز قولنامه ای می باشند. قولنامه ها از امنیت بالایی برخوردار نمی باشند و در نتیجه اخذ سند تک برگی برای ملک ضروری می باشد. ممکن است مالک به مالک رسمی ملک دسترسی نداشته باشد. در نتیجه می تواند بر طبق ماده 147 اقدام به اخذ سند تک برگی برای ملک خود نماید.  اما می بایست شرایطی وجود داشته باشد.

برای اینکه بتوان تکلیف املاک فاقد سند مالکیت را مشخص کرد اول اینکه ملک باید سابقه ثبتی داشته باشد. دوم اینکه مالک ثبتی ملک فوت کرده باشد یا دسرسی به آن ممکن نباشد. همچنین ملک جزو اموال دولتی نباشد. در نتیجه طبق این قانون امکان اخذ سند مالکیت وجود خواهد داشت.

برای اخذ سند تک برگی ماده 147 لازم است مدارکی را تهیه نمود و به اداره ثبت اسناد ارائه نمود. یکی از این مدارک نقشه یو تی ام است که هم از عرصه و هم از اعیان باید تهیه شود. تهیه این نقشه را حتما باید به فرد متخصص و با تجربه ای همچون کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی سپرد. این متخصص در دو مرحله برداشت و ترسیم نقشه یو تی ام را انجام خواهد داد.

برای تهیه این نقشه ابتدا از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود. بعد از برداشت زمینی ترسیم دقیق نقشه یو تی ام با اتوکد انجام می شود. در نتیجه نقشه یو تی ام چاپ و مهر و امضا می شود و معتبر می شود تا قابل ارائه به اداره ثبت اسناد شود.

 

 

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 1 / 5. تعداد رأی: 1

اولین نفری باشید که امتیاز ثبت می کند 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما