مفهوم پلاک ثبتی اصلی

 

مفهوم پلاک ثبتی اصلی

مفهوم پلاک ثبتی اصلی/فرعی و شماره قطعه تفکیکی

پلاک ثبتی اصلی و فرعی ملک به یافتن اطلاعات ثبتی ملک کمک می کند. مفهوم پلاک ثبتی اصلی/فرعی و شماره قطعه تفکیکی پلاک ثبتی همان پلاک اصلی و فرعی موجود در سند های قدیمی است. که در  قدیم جز شناسه اصلی هر ملکی بوده اما در حال حاضر این پلاک ثبتی دچار به هم ریختگی شده است. پلاک ثبتی یعنی پلاک اصلی و فرعی مربوط به ملک که پلاک اصلی همان پلاک مادر است. که به یک قطعه بزرگ زمین تعلق می گیرد. و شماره پلاک فرعی به قطعات کوچک تر در زمین مادر تعلق می گیرد. که در طرح اصلاح اراضی تقسیم شده اند.

اما در حال حاضر نیز آن پلاک های فرعی باز تقسیم شده و به قطعات کوچک تر تقسیم شده است. که همین عامل باعث به هم ریختگی پلاک ها شده است. و به هر قطعه کوچک تر یک شماره قطعه تفکیکی تعلق می گیرد. که هر پلاک با یک ممیز از هم جدا می شوند. و از سمت چپ به راست اول پلاک اصلی و بعد از آن پلاک فرعی و در نهایت شماره قطعه تفکیکی درج می شود.

در این جا امکان دارد یک ملک تنها دارای پلاک اصلی باشد یعنی اینکه ملک تقسیم نشده و یا اینکه دارای چند پلاک فرعی است. اما در حال کلی بیشتر املاک دارای یک پلاک اصلی و یک پلاک فرعی است. در سند تک برگ که امروزه برای ملک صادر می شود. این پلاک ثبتی ها در آن درج شده اما جز شناسه اصلی برای ملک نیست. بلکه هر ملک را بر اساس همین پلاک ثبتی اصلی و فرعی جانمایی کرده اند. و محدوده دقیق از ملک را روی زمین ثبت کرده اند. که همین کار موضوع اصلی و مهم ترین مدارک برای ملک و گرفتن سند تک برگ است.

پلاک ثبتی چیست؟

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای اینکه بتواند اراضی و قطعات زمین را برای خود شناسایی کند. ابتدا محل قرار گیری آن ملک را ارزیابی می کند. از این رو که بتواند قطعه های بزرگ را به راحتی و با یک عدد تقسیم کند. از پلاک های ثبتی بهره میگیرد. دسته بندی اراضی از استان شروع می شود. و به بخش ها و واحد های کوچک می رید.

همچنین پلاک ثبتی به صورت اصلی و فرعی وجود دارد در واقع قطعات کوچک پلاک ثبتی اصلی می گیرند. و قطعات درون این قطعات اصلی پلاک فرعی خواهند داشت.  در واقع بعد از تقسیم قطعات و رسیدن به قطعات مادر این قطعات نیز به قطعات کوچک تر تبدیل شد. پلاک فرعی و اصلی همچون نام و نام خانوادگی افراد است. این شماره ها در سند ملک درج می شود. این شماره ها با ممیز از هم جدا می شود.

شماره پلاک تفکیکی

سازمان ثبت و اسناد به جهت تشخیص املاک را طبقه بندی می کند. و املاک را به قطعات کوچک تقسیم بندی می کند. برای اینکه این قطعات کوچک تر از پلاک ثبتی مجزا شوند به آن ها عددی داده می شود. که به آن قطعه تفکیکی می گویند.

اگر که ملک ثبت شده ای توسط سازمان ثبت به دو یا چند قطعه کوچک تقسیم می شود. در صورت مجلس برای هر قطعه تنظیم می شود، شماره ای مشخص می شود. که به آن قطعه تفکیکی می گویند.

جانمایی پلاک ثبتی ملک

جانمایی ملک به معنی معلم نمودن موقعیت یک ملک در مکان دقیق خود می باشد. و پلاک ثبتی ملک همان شماره شناسایی ملک می باشد. جانمایی پلاک ثبتی ملک انجام می شود. تا در نتیجه موقعیت و حدود اربعه ثبتی ملک تعیین شود. برای انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک می توان به فردی متخصص مراجعه نمود. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی متخصصی است که قادر می باشد جانمایی پلاک ثبتی ملک را انجام دهد. وی به بانک ثبتی منطقه دسترسی کامل دارد.

انجام تمامی امور مربوط به پلاک ثبتی با بررسی دقیق کارشناس رسمی دادگستری در شرکت مهندسی رادین مپ

تماس باما

09129277534

02166398316

جانمایی پلاک ثبتی کارشناس رسمی دادگستری

به طور کلی ممکن است فردی سندی قدیمی از ملک خود را در اختیار داشته باشد. اما از آدرس آن مطلع نباشند. در این صورت ملک گمشده به شمار خواهد رفت. املاک گمشده آدرس مشخصی ندارد و تنها دارای سندی قدیمی می باشند.

در واقع ممکن است افراد ملک خود را رها کنند. در نتیجه برای مراجعه به ملک با مشکل روبه رو می شوند. به جهت یافتن آدرس ملک گمشده انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک ضروری می باشد. انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک با استفاده از پلاک اصلی و فرعی و مدارک ثبتی ملک انجام می شود. مفهوم پلاک ثبتی اصلی/فرعی و شماره قطعه تفکیکی به جهت شناسایی املاک است. جانمایی پلاک ثبتی از عهده کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی بر می آید.

این متخصص می تواند آدرس واقعی و حدود دقیق ملک را معلوم نماید. وی برای انجام این عملیات اسناد قدیمی را گرد آوری خواهد کرد و بررسی می کند. در ادامه با توجه به پلاک ثبتی اصلی و فرعی نقشه ثبتی ملک استخراج می شود. با جانمایی نقشه ثبتی ملک بر روی زمین حدود ثبتی ملک معلوم می شود. در ادامه با استفاده از جی پی اس دو یا سه فرکانسه مختصات یو تی ام کنج ها برداشت می گردد. و سپس ترسیم  نقشه یو تی ام  چاپ و مهر و امضای آن انجام می شود. تا نقشه تهیه شده به همراه مدارک دیگر به اداره ثبت اسناد ارائه شود. در نتیجه اخذ سند تک برگی از اداره ثبت اسناد ممکن خواهد بود.

انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک_ هزینه انجام جانمایی پلاک ثبتی

جانمایی پلاک ثبتی در صورت نا معلوم بودن حدود اربعه ملک و مشخص نبودن آدرس ملک انجام می شود. انجام این عملیات را می توان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی سپرد. برای انجام این عملیات لازم است هزینه ای پرداخت شود. این هزینه بر طبق تعرفه تعیین می شود. تعرفه انجام عملیات جانمایی پلاک ثبتی ملک به عواملی بستگی دارد که شامل موارد زیر است:

  • مساحت ملک
  • تکمیل بودن اطلاعات ملک
  • تعداد اسناد و مدارک موجود
  • محل قرار گیری ملک
  • کارشناسی که انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 3 / 5. تعداد رأی: 2

اولین نفری باشید که امتیاز ثبت می کند 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما