چگونه نقشه utm بگیریم؟

چگونه نقشه utm بگیریم؟

نقشه یو تی ام امروزه کاربرد زیادی دارد در واقع بسیاری از سازمان ها این نقشه را از افراد به عنوان مدرکی در خواست می کند. این نقشه در بسیاری از سازمان ها مانند شهرداری، اداره ثبت، اداره منابع طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که مالکین به اختلافاتی بر بخورند از این نقشه به عنوان مدرکی استفاده می شود.

تهیه نقشه یو تی ام مزایایی بسیاری دارد که به شرح زیر است:

عدم تعارض و تجاوز به حدود ثبتی ملک، امکان بررسی موقعیت دقیق املاک، تثبیت پلاک ملک در موقعیت منحصربه فرد خود، به دست آمدن مساحت ملک با دقت بالا، کاهش اختلافات ملکی با تثبیت ملک در موقعیت منحصر به فرد و غیره .

چگونه نقشه utm بگیریم؟

برای تهیه نقشه یو تی ام حتما باید به فردی متخصص مراجعه نمود تا در نتیجه در سریع ترین زمان ممکن و با بالاترین دقت طبق تعرفه نقشه یو تی ام تهیه گردد. این کارشناس از تجهیزات دقیق همانند جی پی اس دو فرکانسه و دوربین های نقشه برداری می تواند استفاده کند. تا داده ها با دقت بالایی برداشت شود و سپس نقشه یو تی ام با دقت و کیفیت بالا تهیه می گردد. این نقشه با مهر و امضای کارشناس اعتبار لازم را پیدا می کند. و قابل ارائه به اداره ثبت و مراجع قضایی نیز می باشد. زیرا اداره ثبت و دادگاه ها این نقشه را با امضای هر شخصی قبول نخواهند کرد.

تعریف نقشه یو تی ام و مزایای آن

یو تی ام مخفف universal transverse Mercator می باشد. در واقع نقشه یو تی ام بر اساس سیستم مختصات جهانی می باشد. با تهیه این نقشه موقعیت دقیق هر نقطه با دقت سانتی متری به دست می آید. با تهیه این نقشه ابعاد، مساحت و موقعیت منحصر به فرد ملک حاصل می شود. نقشه یو تی ام مزایای بسیاری دارد و مزایای تهیه نقشه یو تی ام شامل:

  • عدم تعارض و تجاوز به ملک
  • به دست آمدن مساحت با دقت سانتی متری
  • تسهیل جانمایی ملک
  • معلوم شدن موقعیت ملک با دقت سانتی متری
  • تثبیت پلاک ملک در موقعیت خود
  • درج اطلاعات ملک در سیستم کاداستر

نقشه یو تی ام از جانب کدام ادارات در خواست می شود؟

در واقع اداراتی همچون شهرداری به جهت صدور جواز ساخت، اداره ثبت اسناد برای صدور سند تک برگ، مراجع قضایی، اداره منابع طبیعی و … این نقشه را در خواست می کنند. در نتیجه به جهت تهیه این نقشه می توان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود.

تهیه نقشه یو تی ام ملک قولنامه ای

افرادی هستند که ملکشان قولنامه ای می باشد و موفق به اخذ سند رسمی نشده باشند.

اخذ سند تک برگ برای ملک قولنامه ای با شرایطی ممکن می باشد. در واقع لارم است ملک دارای بنا باشد و دسترسی به مالک رسمی ملک ممکن نباشد. و همچنین دسترسی به وراث وی نیز ممکن نباشد می توان به اداره ثبت اسناد در خواست اخذ سند تک برگ داد. در نتیجه طبق قانون تعیین تکلیف اراضی فاقد سند  رسمی ماده 147 و 148 اقدام به اخذ سند مالکیت رسمی نمود.

به جهت اخذ سند رسمی ملک قولنامه ای لازم است مدارکی از جمله نقشه یو تی ام تهیه شود.

برای تهیه نقشه یو تی ام به منظور معلوم شدن اطلاعات فنی ملک می بایست به کارشناس رسمی دادگستری که صلاحیت تهیه این نقشه را دارد مراجعه کرد.

این متخصص در کنج های عرصه و اعیان مستقر می شود. و برداشت مختصات یو تی ام را انجام می دهد. سپس با استفاده از نرم افزار های دقیقی همچون اتوکد رسیم این نقشه را انجام می دهد. و آن را مهر وامضا شده آماده ارائه به اداره ثبت اسناد خواهد کرد.

چگونه نقشه utm بگیریم؟

تهیه نقشه یو تی ام اخذ سند تک برگ

به طور کلی در صورتی که افراد قصد اخذ سند تک برگ برای ملک خود را داشته باشند. می بایست به اداره ثبت اسناد مراجعه کنند. در صورتی سند اولیه ملک تک برگ باشد و فرد قصد داشته باشد مالکیت را انتقال دهد. با ارائه مدارک حقوقی انتقال مالکیت انجام می شود. و سند تک برگ جدید به اسم خریدار صادر می شود.

همچنین ممکن است سند ملک قدیمی باشد و در نتیجه باتوجه به معایب سند قدیمی لازم است. اقداماتی برای تبدیل سند قدیمی به سند تک برگ انجام شود. در نتیجه برای تبدیل سند قدیمی به سند تک برگ لازم است نقشه یو تی ام تهیه شود. برای تهیه این نقشه مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی ضروری می باشد. این متخصص برای تهیه این نقشه از تجهیزات مخصوص نقشه برداری استفاده می کند و بعد از برداشت زمینی  ترسیم نقشه یو تی ام را با نرم افزار های ترسیم، رسم خواهد کرد در نتیجه نقشه یو تی ام را چاپ و مهر و امضا خواهد کرد و آن را قابل ارائه به اداره ثبت اسناد خواهد کرد. اداره ثبت اسناد با توجه به اطلاعات به دست آمده سند تک برگ را صادر خواهد کرد.

نقشه یو تی ام اخذ جواز ساخت

قبل از آغاز ساخت و ساز می بایست جواز ساخت از شهرداری اخذ شود. شهرداری برای صدور این جواز یکی از مدارکی را که در خواست می کند. نقشه یو تی ام دو هزارم است.

کارشناس از آنجایی که از این موضوع اطلاع دارد که باید این نقشه با دقت بالا حاصل شود. بنابراین از تجهیزات دقیق و تخصصی همانند جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می کند. و برداشت مختصات را از کنج های عرصه ملک انجام می دهد. سپس ترسیم نقشه یو تی ام از عرصه ملک را با نرم افزار تخصصی انجام می دهد. در ادامه نقشه تهیه شده بر روی نقشه هوایی یک دو هزارم جانمایی می گردد. تا در نتیجه ملک درون شهر به خوبی نمایش داده شود و املاک و گذر های اطراف ملک در نقشه تهیه شده نمایان باشد.

چگونه نقشه utm بگیریم برای تهیه نقشه یو تی ام لازم است به فردی همچون کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود. در نتیجه نقشه تهیه شده توسط این متخصص به شهرداری ارائه می شود. و جواز ساخت برای شهرداری صادر می شود. در نتیجه انجام ساخت و ساز به صورت قانونی ممکن خواهد بود.

 

 

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

اولین نفری باشید که امتیاز ثبت می کند 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما