جستجوی ملک با پلاک ثبتی

جستجوی ملک با پلاک ثبتی

نقشه برداری ثبتی با GPS مولتی فرکانس

برخی املاک موقعیت معلومی دارند اما حدود اربعه آن ها معلوم نمی باشد. در نتیجه به جهت تشخیص مرز های ملک لازم است اقدامات تخصصی را انجام داد. برای اینکه بتوان مرز ها و حدود اراضی را معلوم کرد تا از تعارض به حدود ملک جلوگیری نمود لازم است جانمایی پلاک ثبتی ملک انجام شود. این امر با جستجوی ملک با پلاک ثبتی ممکن می باشد.

معلوم نبودن حدود اربعه اراضی معایبی دارد و در صورت مشخص نبودن حد و مرز ملک بر روی زمین ممکن است تجاوز به حدود ملک اتفاق بیوفتد.

جانمایی پلاک ثبتی یکی از عملیات هایی است که با انجام آن موقعیت و حدود ثبتی ملک معلوم می گردد. انجام این عملیات تنها توسط فرد با صلاحیتی همچون کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی ممکن است. این متخصص ابتدا با توجه به شماره پلاک ثبتی ملک مدارک و اسناد ثبتی مربوط به ملک را جهت پی بردن به موقعیت و آدرس ملک استخراج می کند سپس با جانمایی نقشه های ثبتی بر روی زمین حدود اربعه ملک را مشخص خواهد کرد سپس در عملیاتی نقشه های ثبتی به نقشه یو تی ام تبدیل می گردد. در نهایت با استفاده از این نقشه دیوارکشی ملک انجام می شود.

با معلوم شدن حدود ثبتی ملک امکان اخذ سند تک برگ نیز وجود خواهد داشت. برای اخذ سند تک برگی لازم است نقشه یو تی ام ملک تهیه شود. برای تهیه نقشه یو تی ام از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود بعد از برداشت زمینی ترسیم نقشه یو تی ام با اتوکد انجام می شود.

جانمایی پلاک ثبتی ملک

جانمایی پلاک ثبتی روشی است که از طریق آن می توان موقعیت زمین یا ملک را بر طبق اسناد موجود تعیین نمود این اسناد شامل بنچاق، قولنامه، سند دفترچه ای، سند مادر و .. می باشد. در صورتی که ملک گمشده باشد و یا حدود اربعه نا معلومی داشته باشد لازم است جانمایی پلاک ثبتی انجام شود. برای انجام این عملیات می توان به فردی متخصص مراجعه نمود کارشناس رسمی دادگستری همان متخصصی است که می تواند جانمایی پلاک ثبتی را انجام دهد.

پلاک ثبتی ملک

سازمان ثبت اسناد و املاک استان ها را به واحد های کوچک تر تقسیم می کند. به هر یک از این واحد ها بخش گفته می شود. در ادامه بخش ها به واحد های کوچک تر تقسیم می شود. به آن قطعه مادر می گویند. قطعاتی که از قطعه مادر جدا می شود یک شماره اصلی و فرعی دارند. با علامت ممیز قطعه فرعی و اصلی از هم جدا می شود. این عدد در سند دفترچه ای درج می شود. شماره اصلی در سمت چت و شماره فرعی در سمت راست ممیز قرار می گیرد. ترکیب این دو پلاک ثبتی ملک است.

انواع پلاک ثبتی

بر طبق قوانین پیش از انقلاب در ایران پلاک ثبتی به چهار گونه در اسناد رسمی کشور ثبت می شود که شامل:

  • روش اول: به این صورت می باشد که یک شماره اصلی همراه با یک شماره فرع درج می شود.
  • روش دوم : به این گونه است که یک شماره اصلی به همراه چند شماره فرعی ذکر می شود.
  • روش سوم: به دلیل تفکیک نشدن قطعه مادر صورت می گیرد و تنها یک شماره اصلی بدون شماره فرعی نوشته می شود.
  • روش چهارم: برای تفکیک های کوچک تر به کار برده می شود. چند شماره اصلی هم و همراه با چند شماره فرعی کنار هم نگاشته می شود.

هدف از ساخت پلاک ثبتی ملک چیست؟

با هدف ها و دلایل مختلفی پلاک ثبتی ملک ساخته شده است. از جمله این اهداف شامل موارد زیر است:

  1. شناسایی ملک
  2. استعلام ملک
  3. تشخیص موقعیت ملک
  4. تطبیق ملک با وضع موجود
  5. معلوم نمودن دیوار کشی ملک

چگونه می توان به پلاک ثبتی ملک دست یافت؟

  • بررسی پلاک ثبتی املاک مجاور: یکی از راه های یافتن پلاک ثبتی ملک مراجعه به همسایگان است تا با توجه به پلاک ثبتی آنان بتوان به پلاک ثبتی ملک دست یافت.
  • مراجعه به سازمان آب: برای اینکه بتوان با مراجعه به سازمان آب پلاک ثبتی را اخذ نمود لازم است به دادگاه رفته و برگه در خواست پلاک ثبتی ملک را دریافت. در نتیجه سازمان آب اطلاعات را در اختیار شما قرار خواهد داد.
  • مراجعه به شهرداری: با مراجعه به شهرداری با در دست داشتن مدارک می توان به دادگاه مراجعه نمود. در واقع بعد از اخذ برگه درخواست پلاک ثبتی ملک می توان به شهرداری مراجعه کرد و در نتیجه پلاک ثبتی ملک را دریافت نمود.
  • با استفاده از کد ملی: اگر سند ملک تک برگی باشد در نتیجه با استفاده از کد ملی می توان به راحتی به پلاک ثبتی ملک دست یافت.
  • استفاده از نقشه هوایی: با استفاده از نقشه هوایی می توان به مکان دقیق ملک دست یافت.

انجام جانمایی پلاک ثبتی توسط کارشناس نقشه برداری

امروزه افرادی که املاکی دارند که سند آن قدیمی می باشد ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شوند. در حقیقت این املاک  دارای سندی قدیمی می باشند و حاوی اطلاعات مکانی ملک نمی باشد. در نتیجه ممکن است به دلایلی حدود اربعه اراضی بر روی زمین نا معلوم شود. و یا به حدود اراضی تعارض شود. همچنین ممکن است آدرس ملک به مرور زمان نا معلوم گردد

بنابراین در تمامی این موارد انجام جانمایی پلاک ثبتی امری ضروری است که توسط افراد ذیصلاح مانند کارشناس رسمی دادگستری قابل انجام است.

کارشناس با توجه به شماره پلاک ثبتی درج شده در سند مالکیت و نقشه های تفکیکی و ثبتی ملک به جستجوی ملک با پلاک ثبتی می پردازد. در نتیجه محل قرار گیری ملک را شناسایی می کند و تشخیص می دهد. سپس مختصات یو تی ام گوشه های ملک را استخراج می کند سپس بر روی زمین میخکوبی می گردد. همچنین می توان نقشه یو تی ام که توسط متخصص تهیه می شود را به اداره ثبت جهت اخذ سند تک برگ ارائه داد. در واقع برای اخذ سند تک برگی از اداره ثبت اسناد تهیه این نقشه ضروری خواهد بود. در اسناد تک برگی اطلاعات فنی دقیق ملک درج می شود. همچنین اطلاعات آن در سیستم کاداستر ثبت می شود.

 

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

اولین نفری باشید که امتیاز ثبت می کند 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما