تعرفه کارشناسی نقشه برداری

تعرفه کارشناسی نقشه برداری

نقشه یو تی ام از جانب ادارات و سازمان های مختلف ملکی در خواست می شود. از جمله این ادارات اداره ثبت اسناد، شهرداری، مراجع قضایی، اداره گاز، اداره برق و .. می باشد.

به عنوان مثال برای اخذ جواز ساخت از شهرداری لازم است مدارکی را تهیه نمود. یکی از این مدارک نقشه یو تی ام دو هزارم است. برای تهیه این نقشه مراجعه به فردی متخصص ضروری است. نقشه یو تی ام دو هزارم از جانب شهردار در خواست می شود. تا در نتیجه موقعیت دقیق ملک معلوم شود.

تعرفه کارشناسی نقشه برداری را هرساله سازمان نقشه برداری اعلام می کند بر طبق این تعرفه قیمت نقشه برداری و تهیه نقشه یو تی ام طبق یک مبلغ ثابت و متغیر تعیین می شود. در حقیقت املاک تعرفه های مختلفی را دارند. هزینه تهیه نقشه یو تی ام با توجه به کاربری ملک، مساحت ملک، حدود اربعه ملک، موقعیت ملک و .. قابل تغییر است.

برای تهیه نقشه یوتی ام لازم است به فردی متخصص مراجعه نمود. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می تواند این نقشه را با دقت بالایی تهیه نماید. این نقشه با مهر و امضای کارشناس اعتبار می یابد. برای تهیه این نقشه از تجهیزات نقشه برداری تخصصی استفاده می شود. بعد از اتمام برداشت زمینی ترسیم نقشه یو تی ام با اتوکد انجام می شود.

تهیه نقشه یو تی ام با دانلود اپلیکیشن

اهمیت بالای نقشه یو تی ام برای همه معلوم است. بیشتر افراد گمان می کنند با اپلیکیشن موبایل می توان نقشه یو تی ام را تهیه نمود. و این سوال برایشان به وجود می آید که این امر ممکن است یا خیر. در واقع این امر ممکن نمی باشد. زیرا نقشه برداری تخصصی است و نیازمند دانش و تخصص می باشد. برای انجام نقشه برداری لازم است ساعت ها وقت گذاشت و کار تخصصی انجام داد.

این نقشه علاوه بر تخصص نیازمند تجهیزات و دوربین های پیشرفته نقشه برداری می باشد. این تجهیزات قیمت بالایی دارد. در نتیجه این امر با یک اپلیکیشن ساده ممکن نمی باشد.

با رایج و متداول شدن این نقشه برداری بسیاری از وب ها به منظور کلاهبرداری نقشه یو تی ام را به صورت غیر اصولی تهیه می کنند. تهیه این نقشه از جانب ادارات و سازمان ها در خواست می شود اما نقشه ای که به این صورت تهیه می شود مورد قبول قرار نخواهد گرفت. برای تهیه نقشه یو تی ام بهتر است به یک کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود. این متخصص می تواند این نقشه را با دقت بالایی تهیه نماید. برای تهیه این نقشه از تجهیزات و نرم افزار دقیق نقشه برداری استفاده می شود.

مزایای نقشه یو تی ام

  • استقرار پلاک در محل خود:

برای ملکی در صورتی که نقشه یو تی ام تهیه شود. در نتیجه حدود و مختصات ملک معلوم می شود. در نتیجه ممکن نیست که برای دو فرد مجزا یک سند ثبت شود. از این رو کسی نمی تواند مدعی شود که سندش با مشخصات ملک شما تشابه دارد.

  • جلوگیری از تعارض به ملک:

مهم ترین شاخصه های نقشه یو تی ام معلوم نمودن حد و مرز دقیق ملک و جدا نمودن آن از زمین های مجاور است. یکی از مهم ترین مزایای نقشه یو تی ام این است که از ادعای عمدی و غیر عمدی دیگران مبنی بر تعرض، جابه جایی ملک جلوگیری می شود.

  • مشخص شدن مختصات ملک:

هم ترین ویژگی های نقشه یو تی ام معلوم نمودن مختصات دقیق گوشه های ملک در حد سانتی متری است. به همین دلیل این نقشه به نقشه چهار میخ معروف است. با توجه به بالا بودن قیمت ملک و زمین در سال های اخیر این مزیت نقشه یو تی ام مانع می شود که مالک و خریدار در معاملات خود دچار ضرر و زیان شوند. در نتیجه لازم است طرفین از حد و حدود ملک خود مطمئن شوند.

  • کاهش اختلافات و شکایات ملکی:

مشخص شدن حد و حدود و مختصات هر ملک با دقت بالا سبب می شود که هر مالکی مختصات ملک خود را بداند. در نتیجه از تجاوز و تعرض به ملک جلوگیری می شود. امروزه معلوم نبودن حدود و مرز دقیق زمین ها خصوصا زمین های کشاورزی و باغات و زمین های بایر باعث می شود اختلافات و شکایات ملکی بیشتر شود در نتیجه با تهیه نقشه یو تی ام می توان این اختلافات را از بین برد.

  • درج در سامانه اسناد:

از مهم ترین مزایای نقشه یو تی ام دقت و سرعت بالا می باشد. به همین دلیل در حال حاضر درج این نقشه در سامانه الکترونیکی ثبت اسناد جهت اخذ سند ملک لازم است.

  • آسان شدن جانمایی ملک:

از دیگر مزایای تهیه نقشه یو تی ام این است که اگر مالکی دارای سندی است که موقعیت آن را درست نمی داند. و یا ملک زمینی است که در حدود و مرز آن با همسایگان تردید دارد در نتیجه می توان از نقشه یو تی ام کمک گرفت. در نتیجه با توجه به پلاک ثبتی ملک و همسایگان ملک در نتیجه مکان و موقعیت ملک معلوم می شود.

روش نقشه برداری یو تی ام

نقشه یو تی ام کاربرد های بسیاری در امور ملکی دارد.  برای تهیه نقشه یو تی ام دو حالت وجود دارد. اول اینکه حدود اربعه ملک بر روی زمین معلوم باشد در نتیجه انجام نقشه برداری به جهت تهیه نقشه یو تی ام ممکن است. اما در صورت نا معلوم بودن این حدود بر روی زمین لازم است ابتدا این حدود معلوم گردد. و جانمایی پلاک ثبتی ملک انجام شود.

برای انجام نقشه برداری زمین و تهیه نقشه یو تی ام می بایست بهتر است به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود. تا در نتیجه نقشه یو تی ام با دقت بالا حاصل شود. برای انجام نقشه برداری زمین در ابتدا برداشت زمینی انجام می شود. و در ادامه ترسیم نقشه یو تی ام انجام می گیرد. به جهت انجام برداشت زمینی از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود. و با دقت بالا برداشت زمینی انجام می گیرد. در ادامه با اتمام برداشت زمینی ترسیم نقشه یو تی ام انجام می شود. تعرفه کارشناسی نقشه برداری با توجه به عواملی تعیین می شود.

 

 

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

اولین نفری باشید که امتیاز ثبت می کند 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما