نمونه نقشه تفکیکی زمین

نمونه نقشه تفکیکی زمین

نقشه برداری تفکیک زمین با GPS مولتی فرکانس

افراز تقسیم مال غیر منقول مشاع بین شرکا نسبت به سهمشان می باشد. در تعریف مال مشاعی به مالی می گویند که دو یا چند نفر از آن سهم دارند که این مال می تواند ملک باشد.  همچنین تفکیک تعریف متفاوتی دارد و برای تقسیم اراضی به قطعات کوچک تر انجام می شود. این عملیات برای اراضی مشاعی و غیر مشاعی قابل انجام است.

تفکیک اراضی با مراجعه به اداره ثبت اسناد انجام می شود. اما افراز به صورت تراضی و اجباری قابل انجام است. برای انجام افراز ممکن است همه شرکا راضی باشند اما اکثر اوقات افراز با شکایت یکی از شرکا انجام می شود.

برای انجام بخش عملیاتی تفکیک و تهیه نمونه نقشه تفکیکی زمین باید به یک کارشناس رسمی دادگستری مراجعه شود. این متخصص ابتدا نقشه یو تی ام را تهیه و طرح تفکیک را بر روی نقشه طراحی و سپس قابل جانمایی بر روی زمین است. سپس صورت مجلس تفکیکی تنظیم می گردد و همه مشخصات ملک تفکیکی در آن درج می گردد. بعد از انجام تفکیک حدود قطعات تفکیکی معلوم و بر روی زمین تثبیت می شود. در نتیجه اخذ سند برای هر قطعه ممکن خواهد بود.

تفکیک اراضی

این عملیات به معنی جدا کردن و تجزیه مال و یا ملک است. تفکیک اراضی برای خانه، زمین و مغازه انجام می گیرد تا در نتیجه ملک به قطعات کوچک تری تقسیم شود. تفکیک برای اراضی مشاعی و هم برای املاک غیر مشاعی انجام می شود. برای اینکه تقسیم اراضی انجام شود و یا به عبارت دیگر تفکیک اراضی انجام شود باید به اداره ثبت اسناد مراجعه نمود و در این اداره به امور تفکیکی رسیدگی می شود. نمونه نقشه تفکیکی زمین توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی قابل تهیه می باشد.

افراز اراضی

افراز اما به معنی جداکردن سهم مشاعی هر یک از شرکا از ملک مشاعی است. تا افراز فقط برای املاک مشاعی انجام می شود. این افراز به صورت اجباری و تراضی قابل انجام می باشد.

در صورتی که افراز به صورت اجباری و با شکایت مالکین انجام شود .در نتیجه دادگاه شرکا را مجبور به قبول کردن افراز و تقسیم مال مشاعی می کند. اما این عمل به صورت تراضی نیز قابل انجام است و در نتیجه با رضایت تک تک شرکا انجام می گیرد. برای انجام افراز اراضی لازم است به فردی متخصص مراجعه نمود تا وی به صورت عملی این عملیات را انجام دهد.

تفاوت افراز و تفکیک اراضی

برخی از افراد تفکیک و افراز را مترادف میدانند. اما باید به این مسئله توجه نمود که تفکیک به معنی تقسیم مال غیر منقول به تکه ها و قطعات کوچک تر می باشد. برای مثال ممکن است شما زمینی داشته باشید که مساحت آن 6000  متر می باشد. در نتیجه قصد تقسیم این اراضی را به قطعات 250 متری داشته باشید. در نتیجه قطعات تفکیک شده به صورت جداگانه انتقال داده می شود. برای هر یک از آن ها سند مالکیت جدا ثبت شده است. و سند اولیه باطل و در نتیجه تقسیم نامه تنظیم می شود.

در تفکیک نیاز نیست که ملک غیر منقول مشاع باشد یعنی اینکه شخصی مالک 6 دانگ زمین بزرگی می باشد. و می تواند تقسیم اراضی را انجام دهد. در صورتی که چند نفر مالک آن باشند نیز تفکیک اراضی ممکن می باشد. افراز اما به این صورت نمی باشد و در افراز می بایست ملک مشاعی باشد تا در نتیجه بر طبق سهم هر یک از مالکین تقسیم انجام شود.

تفکیک اراضی شهری

تفکیک اراضی شهری با قوانین و شرایط خاصی انجام می شود. در صورتی که بخواهیم تعریفی درباره اراضی شهر بپردازیم در واقع می توان گفت که نهایت استفاده از زمین با فضا با داشتن دسترسی راحت به قطعات شهری بر طبق قوانین تفکیک گفته می شود. با تفکیک اراضی شهری و قطعه بندی زمین فضاهایی همچون مسکونی، خیابان ها و پارک ها به وجود می آید.

تفکیک اراضی شهری مزیت هایی دارد همچون بهتر شدن بافت شهری، زیبایی شهر، حل و فصب مالکیت زمین می باشد. در نتیجه طی محاسباتی تفکیک انجام می شود. تفکیک اراضی شهری به این صورت انجام می شود. که ابتدا محدوده ملک در اداره ثبت اسناد تفکیک می گردد. و در نتیجه مالکین با هم به توافق می رسند. و اگر این امر صورت نگیرد تفکیک اراضی را دادگاه انجام می دهد.

تفکیک و افراز اراضی کارشناس رسمی دادگستری

تفکیک و افراز اراضی برای تقسیم اراضی انجام می شود. تفاوت افراز و تفکیک را بایک مثال ساده می توان شرح داد. در واقع در صورتی که افراد در یک ملک شریک باشد بعد از اینکه تفکیک انجام شود ملک تجزیه می شود. و هر یک سهم خود را می گیرند اما در صورتی که فردی از یک ملک 20 درصد سهم داشته باشد و فرد دیگر 80 درصد سهیم باشد. در این صورت برای اینکه سهم هر یک از شرکا معلوم گردد و جداسازی شود بایستی افراز انجام شود.

افراز و تفکیک تفاوت های بسیاری دارند. که افراز برای تقسیم و جداسازی سهم هر یک از مالکین و تفکیک برای تجزیه اراضی انجام می شود. افراز برای غیر مشاعی انجام می شود و تفکیک برای اراضی مشاعی و غیر مشاعی انجام می شود.

همچنین افراز ملک نیز با شکایت یکی از شرکا و یا با رضایت همه مالکین در صلاحیت دادگاه و یا اداره ثبت می باشد. افراز و تفکیک مبحثی تخصصی است و بخش اجرایی آن ها توسط متخصصانی همانند کارشناس رسمی دادگستری قابل انجام است.

شیوه انجام تفکیک و افراز اراضی به این شرح است که ابتدا لازم است نقشه یو تی ام تهیه شود. با تهیه نقشه یو تی ام مساحت و ابعاد دقیق ملک معلوم می شود. برای تهیه نقشه یو تی ام از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود. بعد از برداشت زمینی در ادامه ترسیم دقیق نقشه یو تی ام با اتوکد انجام می شود. در ادامه طراحی طرح تفکیکی بر روی نقشه انجام می شود. و در نتیجه نقشه تفکیکی تهیه می شود. در ادامه جانمایی نقشه بر روی زمین انجام می شود در نتیجه هر قطعه قابل دیوارکشی خواهد بود. و همچنین می توان برای آن سند اخذ کرد.

 

 

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 1 / 5. تعداد رأی: 1

اولین نفری باشید که امتیاز ثبت می کند 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما