تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ

تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ

اسناد قدیمی معایبی دارند که این معایب باعث شده است که مشکلاتی برای مالک پیش بیاید. معایبی مثل امنیت پایین این اسناد که باعث می شوند به راحتی جعل سند انجام شود. در نتیجه لازم است اقداماتی برای تبدیل سند قدیمی به سند تک برگ انجام گیرد. بنابراین به جهت تبدیل سند دفترچه ای به تک برگی لازم است مدارکی را تهیه نمود. و به اداره ثبت اسناد ارائه داد. یکی از این مدارک نقشه یو تی ام می باشد. برای تهیه نقشه یو تی ام مراجعه به فرد دارای صلاحیتی همچون کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی ضروری است.

سند تک برگ چیست؟

سند تک برگ سندی امروزی می باشد و توسط اداره ثبت اسناد  صادر می شود. اسناد قدیمی املاک سند منگوله دار می باشد. و به دلیل معایب آن لازم است اقداماتی برای تبدیل سند دفترچه ای به سند تک برگی انجام شود.

در واقع املاک قدیمی که هنوز سندشان قدیمی است لازم است اقدام به اخذ سند تک برگ نمایند. امروزه هر شخصی ملکی را می سازد. و یا خریداری می کند سند تک برگ برای ملک وی صادر می شود. تبدیل سند قدیمی به سند تک برگ با مراجعه به اداره ثبت اسناد ممکن است.

هزینه اخذ سند تک برگ

عوامل مختلفی در تعیین قیمت صدور سند تک برگ دخیل است. و به طور کلی هزینه مشخصی برای صدور سند تک برگ تعیین نشده است. از جمله این عوامل امکانات ملک، متراژ و مساحت ملک و .. می باشد.

اسناد قدیمی چه معایبی دارد ؟

اسناد قدیمی معایبی دارند و در نتیجه همین امر سبب به وجود آمدن اسناد تک برگی شده است. در واقع از سال 1390 اسناد تک برگ به وجود آمده اند. و جایگزین اسناد قدیمی شده اند.

  • امنیت پایین

در واقع جعل اسناد قدیمی آسان تر از جعل اسناد تک برگ است. زیرا اسناد تک برگ حاوی هولوگرام مخصوصی هستند. در نتیجه همین امر ممکن است باعث مشکلات حقوقی گردد.

  • تعداد برگ های بالا

اسناد قدیمی از چند برگ تشکیل شده است. و همین امر باعث اصراف در مصرف کاغذ می شد.

  • درج نشدن اطلاعات فنی ملک

در گذشته ابزار دقیق برای برآورد اطلاعات فنی ملک وجود نداشت. و در نتیجه اطلاعات فنی ملک در این سند درج نشده است. در واقع این سند به سند حد و حدودی معروف است. و همین مشخص نبودن اطلاعات فنی ملک ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلاتی می شود.

  • دست نویس بودن

از آنجایی که اسناد قدیمی دست نویس هستند در نتیجه ناخوانا می باشند. این اسناد همواره در معرض نابودی است. و در نتیجه با از بین رفتن اطلاعات حق مالکین ضایع می شود.

تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ

مزایای اخذ سند تک برگی

سند تک برگ بعد از سند قدیمی به وجود آمده است و مزایای بسیاری نسبت به اسناد قدیمی دارند. از جمله مزایای سند تک برگ به شرح زیر می باشد.

  • تک برگ بودن

اسناد قدیمی چند برگ بودند و همین امر باعث افزایش مصرف کاغذ می شد. اما این اسناد تک برگ هستند و تنها یک برگ دارند.

  • امنیت بالا

اسناد تک برگ بر خلاف اسناد قدیمی امنیت بالایی دارند. و جعل این اسناد به راحتی ممکن نمی باشد و تقریبا غیر ممکن است. در واقع اداره ثبت اسناد و مدارک هولوگرامی بر روی این سند درج می کند که جعل آن را غیر ممکن می کند.

  • خوانا و سیستمی بودن

از آنجایی که صدور اسناد تک برگ به صورت سیستمی و مکانیزه است در نتیجه بسیار خوانا می باشد. اسناد قدیمی به دلیل دست نویس بودن معمولا ناخوانا بودند.

  • درج اطلاعات فنی ملک

اسناد تک برگ حاوی اطلاعات مکانی ملک می باشد و در واقع به جهت اخذ سند تک برگ نقشه یو تی ام ملک مورد در خواست قرار می گیرد تا این اطلاعات در این سند درج شود. در واقع این سند شامل کروکی دقیق ملک، مساحت و موقعیت منحصر به فرد ملک می باشد.

مراحل اخذ سند تک برگ

  • مراجعه به اداره ثبت اسناد

در واقع متقاضی در ابتدای امر لازم است به اداره ثبت اسناد مراجعه کند. و فرم های اخذ سند تک برگ را پر نماید. همچنین در این مرحله لازم است تسویه حساب های شهرداری نیز انجام شود. در واقع شهرداری در ازای خدماتی که ارائه می دهد عوارض و مالیات از مالکین دریافت می کند.

  • ارائه سند قدیمی ملک

متقاضی سند تک برگ می بایست در این مرحله سند ملک را به اداره ثبت اسناد ارائه دهد. اما ممکن است سند ملک مفقود شده باشد و موجود نباشد. در نتیجه لازم است ابتدا سند المثنی اخذ گردد.

  • ارائه مدارک و پرداخت هزینه

در این مرحله  لازم است مدارک در خواستی اداره ثبت اسناد ارائه شود. و هزینه های اخذ این سند پرداخت گردد.

  • ذکر آدرس ملک به همراه کروکی

برای تبدیل سند قدیمی به سند تک برگ چه مدارکی مورد نیاز است ؟

  • اصل سند مالکیت
  • اصل بنچاق
  • اصل شناسنامه و کارت ملی
  • آدرس و کد پستی ملک
  • نقشه یو تی ام

تهیه نقشه یو تی ام برای اخذ سند تک برگی

به طور کلی از آنجایی که اسناد قدیمی حاوی اطلاعات مکانی ملک نمی باشد. در نتیجه لازم است اقداماتی به جهت معلوم نمودن این اطلاعات انجام شود. بنابراین به جهت تبدیل سند قدیمی به سند تک برگ نقشه یو تی ام ملک در خواست می شود. نقشه یو تی ام از عرصه ملک در خواست می شود. و با تهیه آن اطلاعات فنی ملک معلوم می گردد. در واقع با تهیه این نقشه ابعاد، مساحت و موقعیت دقیق ملک معلوم می شود.

تهیه نقشه یو تی ام کارشناس رسمی

به جهت تهیه نقشه یو تی ام لازم است به یک فرد متخصص و با تجربه ای همچون کارشناس رسمی دادگستری مراجعه نمود. تا در نتیجه این نقشه با دقت بالا حاصل شود و اطلاعات فنی به دست آید.

برای تهیه نقشه یو تی ام از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود. و برداشت زمینی انجام می شود. در ادامه ترسیم نقشه یو تی ام با اتوکد انجام می شود. و این نقشه با چاپ و مهر و امضای کارشناس رسمی معتبر می شود. و قابل ارائه به اداره ثبت اسناد خواهد بود.

تهیه نقشه یو تی ام کارشناس رسمی

تهیه نقشه یو تی ام کارشناس رسمی

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

اولین نفری باشید که امتیاز ثبت می کند 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما